• Home
  • Harmonogram wywozu odpadów

Gdzie mam wyrzucić odpad?


BRAK

Harmonogram wywozu odpadów






Brak dostępnego harmonogramu dla wskazanego adresu!

Najważniejsze informacje

Obecnie w Łodzi funkcjonują trzy punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK). Są to miejsca, w których właściciele nieruchomości mogą bezpłatnie oddać odpady sprawiające kłopot w zagospodarowaniu.
W Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych ogranicza się ilości przyjmowanych:
  • odpadów budowlanych i rozbiórkowych - do 1500 kg miesięcznie,
  • mebli i innych odpadów wielkogabarytowych - do 1500 kg miesięcznie,
  • zużytych opon samochodowych - do 4 szt. rocznie.
Mieszkańcy odpady, które muszą być posortowane według rodzajów dostarczają do punktów we własnym zakresie (własnym transportem). Punkty nie przyjmują zmieszanych odpadów komunalnych. Są przeznaczone tylko dla mieszkańców Łodzi, może się zdarzyć sytuacja, że ich pracownicy mogą poprosić o weryfikację tych danych.Punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych są inwestycją Miasta Łodzi.   
Szczegółowe informacje na temat PSZOKów znajdziesz tutaj.
Leki oraz termometry zawierające rtęć stanowią grupę odpadów niebezpiecznych, nie powinny się znaleźć w strumieniu odpadów z gospodarstw domowych. Rtęć stanowi ogromne zagrożenie dla środowiska, przeterminowane leki wymagają innych sposobów utylizacji niż odpady komunalne - głównie są spalane.
Mieszkańcy, którzy posiadają przeterminowane leki mogą nieodpłatnie dostarczać je do wytypowanych aptek na terenie Łodzi, w których ustawiono specjalne pojemniki na przeterminowane leki (czerwone, metalowe z wkładem tekturowym i folią z tworzywa sztucznego). W części łódzkich aptek można bezpłatnie oddać również termometry starego typu zawierające rtęć i jej pochodne. Leki należy wyrzucać BEZ OPAKOWAŃ kartonowych.
Więcej informacji o programie oraz dokładne lokalizacje aptek znajdziesz tutaj.
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje w Polsce ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, zgodnie z którą wszystkie zużyte urządzenia działające na prąd lub na baterie – m.in.: telewizory, pralki, lodówki, miksery, mikrofalówki, golarki elektryczne, wiertarki, telefony komórkowe, komputery, video, a także świetlówki i żarówki energooszczędne – to odpady, których nie można wyrzucać do zwykłego pojemnika na śmieci, ponieważ zanieczyszczają środowisko. Grozi za to kara grzywny od 500 do 5 000 zł.
Elektrośmieci zawierają w sobie mnóstwo trujących substancji, m.in. freon, kadm, brom, ołów czy rtęć. Po przeniknięciu do organizmów zwierząt i ludzi, np. poprzez wody gruntowe, mogą wywoływać zaburzenia percepcji, schorzenia układu rozrodczego, nowotwory nerek oraz wiele innych groźnych chorób. Jest to jedna z przyczyn, dla której bezwzględnie należy oddawać elektrośmieci do specjalnych punktów zbierania.

Łodzianie mogą wyrzucać małe elektroodpady (np. żarówki, baterie, golarki, tostery, ładowarki czyli sprzęt nie większy niż 50 cm) do charakterystycznych czerwonych pojemników, rozstawionych na terenie miasta. W chwili obecnej dla mieszkańców miasta dostępnych jest ponad 100 pojemników. Mieszkańcy Łodzi mogą również oddawać pochodzący z gospodarstw domowych zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny do punktów zbiórki elektrośmieci.
Lista punktów odbioru oraz miejsc ustawienia pojemników znajduje się tutaj.
Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości odbywa się w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata ta jest wnoszona na podstawie złożonej deklaracji. Miejski system gospodarowania odpadami komunalnymi obejmuje: nieruchomości zamieszkałe, nieruchomości łączone – tj. w części zamieszkałe i w części niezamieszkałe, nieruchomości letniskowe (ale nie rodzinne ogródki działkowe):
  • w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, wysokość opłaty zależna jest od ilości osób zamieszkujących nieruchomość, stawka opłaty wynosi 34,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca,
  • w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi, wysokość opłaty zależna jest od ilości zużytej wody z danej nieruchomości, stawka opłaty wynosi 9,60 zł za 1 m3 zużytej wody,
  • właściciele nieruchomości jednorodzinnych wykorzystujący przydomowe kompostowniki mogą skorzystać ze zwolnienia w wysokości 1 zł/miesięcznie.
Jeżeli nieruchomość nie została wyposażona w pojemniki/worki dostosowane do zasad segregacji lub segregacja prowadzona jest w sposób nieprawidłowy, firma wywozowa po stwierdzeniu takiego faktu przekazuje informację do UMŁ, który w drodze decyzji stosuje podwyższoną opłatę stanowiącą dwukrotność stawki.
Wzory deklaracji oraz szczegółowe informacje nt. opłat znajdziesz tutaj.
Zasady postępowania oraz praktyki pozwalające na zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów:
  • zapobiegamy powstawaniu odpadów poprzez wielokrotne wykorzystywanie produktu by jak najpóźniej uznać go za odpad
  • unikamy produktów jednorazowego użytku
  • wybieramy towary w opakowaniach zwrotnych
  • jeżeli to możliwe pakujemy towary we własne opakowania wielokrotnego użytku
  • zmniejszamy objętość wyrzucanych odpadów m.in. poprzez ich składanie/zgniatanie oraz odkręcanie nakrętek plastikowych butelek
  • opakowania po żywności czy kosmetykach opróżniamy, ale nie musimy ich myć
  • aluminiowe wieczka przed wyrzuceniem oddzielamy od pojemników
  • jeśli to możliwe, z kartonowych paczek usuwamy taśmę klejącą
  • zabrudzone lub zatłuszczone części papieru np. pudełek po pizzy odrywamy i wyrzucamy do pojemnika na odpady pozostałe po segregacji
  • z opakowań usuwamy nakrętki, które wyrzucamy do właściwego ze względu na tworzywo pojemnika
  • niepotrzebne artykuły, które nadają się do dalszego użytku przekazujemy osobom je potrzebującym
  • zobacz także: najczęściej zadawane pytania
Przyjmowanie zgłoszeń interwencyjnych realizowane jest: Korespondencję mailową do urzędu należy kierować na e-mail: lckm@uml.lodz.pl.

Potrzebujesz pomocy?



+48 785 99 99 00
pn.-pt.: 09:00-17:00