Styczeń w Teatrze Powszechnym

Zapraszamy na spektakle w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Z kartą Łodzianina bilety na spektakle od wtorku do czwartku – 20%. Bilety ze zniżką można kupić w kasie Teatru.

Szczegóły na https://powszechny.pl

W styczniu w ramach zniżki w Teatrze Powszechnym w Łodzi będzie można obejrzeć spektakle:

„Na całe życie” 17, 18 i 19 stycznia o 19:00

Wojciech Malajkat reżyseruje polską prapremierę „Na całe życie” - teatralną adaptację włoskiego filmu "(Nie)długo i szczęśliwie". Prapremiera zaplanowana jest na 14 stycznia 
2023 r. 
Sztuka opowiada historię czterech małżeństw, które dowiadują się, że ich śluby są nieważne, albowiem udzielił ich człowiek jedynie udający księdza. Mają jednak okazję po raz kolejny stanąć przed ołtarzem i odnowić, teraz z pełną mocą, swoje przysięgi. Sytuacja staje się więc szansą do przyjrzenia się swoim związkom. Czy na pewno decyzja o ślubie była słuszna? Czy to z nią/nim chcą spędzić resztę życia? Czy małżeństwo okazało się gwarantem szczęścia i spełnieniem oczekiwań?

Na podstawie scenariusza filmu Paolo Costelli
Adaptacja, reżyseria i opracowanie muzyczne: Wojciech Malajkat
Scenografia i kostiumy: Wojciech Stefaniak
Obsada: Aleksandra Bogulewska, Małgorzata Goździk, Marta Jarczewska, Barbara Lauks, Karolina Łukaszewicz, Paulina Nadel, Ewa Sonnenburg, Marta Maria Wiśniewska, Magda Zając, Andrzej Jakubas, Sebastian Jasnoch, Jakub Kryształ, Michał Lacheta/Kamil Suszczyk, Jakub Wieczorek, Jan Wojciech Poradowski


„Maria” 3 i 4 stycznia o 19:15

„Maria” to spektakl inspirowany życiem Marii Kwaśniewskiej - niezwykłej łodzianki, postaci nietuzinkowej, medalistki olimpijskiej, bohaterki wojennej. Słynne zdjęcie z Hitlerem wykonane na Olimpiadzie w 1936 roku w Berlinie (podczas której Maria Kwaśniewska przeciwstawiła się Hitlerowi i na której jako jedyna nie unosiła ręki w nazistowskim pozdrowieniu) stało się przepustką do uratowania setek ludzi.

Teatr bardzo często bada korzenie zła, poddaje analizie negatywnych bohaterów. A Maria Kwaśniewska była osobą nieskończenie dobrą i empatyczną. Całym swoim życiem starała się zaświadczyć temu, że „inny" jest równie ważny jak „ja" sam. Wyimki z jej biografii stanowią dla twórców przedstawienia pretekst do zadania pytania o to, czy można własne życie oddać w pełni innym i czuć się spełnionym?

Prapremiera zrealizowana na XXVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. 

Autor: Radosław Paczocha
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Nenko
Obsada: Karolina Łukaszewicz, Diana Krupa, Małgorzata Goździk, Marta Jarczewska, Monika Kępka, Paulina Nadel, Barbara Szcześniak, Filip Jacak, Sebastian Jasnoch, Jakub Kotyński, Jakub Kryształ, Arkadiusz Wójcik


„Kto chce być Żydem?” 11 i 12 stycznia o 19:15

„W sztuce «Kto chce być Żydem?» Marek Modzelewski niezwykle celnie portretuje nasz wewnętrzny prowincjonalizm, zwracając uwagę na jego różne odcienie. W krzywym zwierciadle pokazuje, że swoisty kabotynizm cechuje wszystkich, niezależnie od statusu społecznego” – mówi Ewa Pilawska, dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi. „Sztukę reżyseruje Jacek Braciak - będzie to jego debiut reżyserski i bardzo się cieszę z tego spotkania. To chyba naturalna droga, że aktorzy z dużymi osiągnięciami w pewnym momencie decydują się na reżyserię. Cieszę się, że Jacek Braciak podjął się interpretacji tego ważnego, w moim odczuciu, tekstu” – podkreśla Ewa Pilawska. „To nasze kolejne spotkanie z tekstem Marka Modzelewskiego. W 2007 zaprezentowaliśmy premierę «Imienin» - sztuki, która mówi o naszej ludzkiej hipokryzji i powierzchowności. O tym, że pierwsze wrażenie bywa mylne, bo za lukrowanym obrazem idealnej i eleganckiej rodziny kryje się gorzka prawda o nas” – dodaje Pilawska.
 
Jacek Braciak jest aktorem filmowym i teatralnym. Kilkukrotnie nagradzany był Polskimi Nagrodami Filmowymi „Orły”. Widzom znany jest między innymi z filmów „Edi”, „Kler”, „Wołyń”, „Moje wspaniałe życie”, „Córka trenera” czy „Różyczka”.
 
„Chciałem wziąć sprawy w swoje ręce i zrealizować «Kto chce być Żydem?» na scenie według mojej interpretacji. Gdy rozmawiałem z dyrektor Ewą Pilawską, okazało się, że chciałaby podjąć to ryzyko, abym zadebiutował jako reżyser w Teatrze Powszechnym w Łodzi – i tak to się zaczęło. To doświadczenie bardzo mnie cieszy, jest ekscytujące, ale jednocześnie to chyba najtrudniejsza rzecz, z którą się zetknąłem w pracy do tej pory. Nie myślę już tylko o swojej postaci jako aktor, ale muszę myśleć o całym spektaklu i wszystkich postaciach jako reżyser” – mówi Jacek Braciak. „Sztuka Modzelewskiego jest świetnie napisana i dla mnie jest szczególna, bo porusza wiele kwestii, które mnie od lat zajmują. Żydowskość, tożsamość, nietolerancja, rodzina, miłość – można by długo wymieniać. W wielu kwestiach ta sztuka jest dotkliwa, stawia przed nami lustro. Ale żeby się w tym lustrze przejrzeć, dokonać wiwisekcji, trzeba mieć odwagę na tę konfrontację” – zaznacza Braciak. „Moim zdaniem sztuka «Kto chce być Żydem?» oddziałuje na wielu poziomach, w jej realizacji ważna jest dla mnie równowaga pomiędzy serio a buffo, powagą a ironią. Często o kwestiach bardzo poważnych można mówić, posługując się poczuciem humoru, dystansem, żartem” – dodaje.

Autor: Marek Modzelewski
Reżyseria: Jacek Braciak
Scenografia: Witek Stefaniak
Kostiumy: Ewa Helman-Szczerbic
Obsada: Monika Kępka, Diana Krupa, Beata Ziejka, Marek Kasprzyk, Adam Marjański, Arkadiusz Wójcik


„Szalone nożyczki” 25 stycznia o 15:00 i 26 stycznia o 19:00

"Proszę do mnie podejść… i zapytać o co chcecie…być może pomoże nam to w śledztwie. Przypuszczam, że macie państwo własne poszlaki, które pomogą rozwikłaniu sprawy. (…) Świadkowie będą mogli bezpośrednio zadawać pytania podejrzanym".
Jedna z najchętniej oglądanych łódzkich komedii. Ciągle zapełniająca widownię Powszechnego. Salon fryzjerski „Szalone nożyczki” prowadzony przez mistrza grzebienia i – rzecz jasna – nożyczek, Ola Boskiego i Jacquesa Wyczesanego odwiedziło już ponad 400 000 osób. Salon słynie z doskonałej obsługi i profesjonalnych usług, niestety na jego nienaruszonej reputacji pojawia się skaza – morderstwo w sąsiadującym z salonem mieszkaniu dokonane przez nieznanego sprawcę. Podejrzani są zarówno pracownicy salonu, jak i jego klienci. I tu do akcji wkraczają… Widzowie. To Państwo biorąc czynny udział w śledztwie wskazują winnego, to dzięki Wam dzielni policjanci mogą odtworzyć feralne zdarzenie z najdrobniejszymi szczegółami, to wreszcie Państwo, Widzowie, decydujecie o zakończeniu sztuki. 

Autor: Paul Pörtner
Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Marcin Sławiński
Scenografia: Katarzyna Jarnuszkiewicz/Krzysztof Kelm
Grają: Barbara Lauks, Beata Ziejka, Jakub Kotyński/Jakub Firewicz, Andrzej Jakubas, Piotr Lauks, Artur Majewski
Prapremiera polska: 27 marca 1999 r.


„Wracaj” 24 i 25 stycznia o 19:15

Spektakl opowiada historię człowieka o pseudonimie Bobby Kleks, który wraca po latach do powojennego Radomia i próbuje odnaleźć się we własnym domu - zasiedlonym już przez innych mieszkańców. Jednak fabuła, czas i miejsce są tutaj tylko pretekstem dla przedstawienia uniwersalnych prawd i obserwacji o człowieku.
 
„Nie tylko przez pryzmat historyczny czytałbym „Wracaj”, wszak jego drugim patronem jest David Lynch i cytat z „Twin Peaks”: Jesteśmy jak wędrowcy, którzy opuścili kiedyś swój dom. Ale – gdzie on jest? Czy w ogóle jest? A może nigdy nie istniał? Oraz - ponieważ pytań nigdy nie może być za wiele - Kim jesteśmy? Skąd przychodzimy? Czego nam brakuje?” - mówi autor sztuki Przemysław Pilarski, który za „Wracaj” otrzymał w 2018 roku prestiżową Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną.
 
"Tekst „Wracaj” nie dźwiga żadnej dosłowności - to utwór z tajemnicami do rozstrzygnięcia w duszy każdego widza. Jest ciekawy w kontekście budowania języka teatralnego, a jego sensy tworzą się nie w warstwie psychologii czy historii, lecz gdzieś ponad aktorami” – mówi o spektaklu reżyserka Anna Augustynowicz.

Koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Autor: Przemysław Pilarski
Reżyseria: Anna Augustynowicz
Scenografia: Marek Braun
Wideo: Wojciech Kapela
Reżyseria światła: Krzysztof Sendke
Muzyka: Jacek Wierzchowski
Kostiumy: Wanda Kowalska
Obsada: Maria Dąbrowska, Anna Januszewska, Monika Kępka, Małgorzata Goździk, Adam Kuzycz-Berezowski, Jakub Kryształ
W spektaklu wykorzystany jest utwór Johanna Wolfganga Goethego "Król Olch" oraz utwór Franza Schuberta "Król olch" w aranżacji Jacka Wierzchowskiego
Prapremiera: 29 marca 2019 w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych